Dr. Anne Fuchs
Geb. 1961, Professor seit 2004, St Andrews, Großbritannien/Nordirland
Neuere deutsche Literaturwissenschaft - German Studies (Fachgebiet) - modern German literature from 1750 to the present, German memory culture, literary theory, theories of cultural memory, contemporary German literature (Lehrgebiet)
Kontaktinformationen:
University of St Andrews - Department of German, University of St Andrews - Buchanan Building, The University, St Andrews, Fife KY16 9PH
https://risweb.st-andrews.ac.uk/portal/en/researchoutput/searchall.html?searchall=fuchs
Monographien --- (2011), After the Dresden Bombing: Pathways of Memory 1945 to the Present (Palgrave/Macmillan) --- (2008, 2nd paperback edition 2010), Phantoms of War in Contemporary German Literature, Films and Discourse: the Politics of Memory. Houndsmills: Palgrave/Macmillan; pp. 254. (Winner of the CHOICE “Outstanding Academic Title” 2008; reviewed in: Choice. Current Reviews for Academic Libraries. August 2008, Deutschland Archiv 6 (2008), 1137-1138; Journal of European Studies 39 (2009), 259-261; Modern Language Review 105 (2010): 292-94, Monatshefte 101/4(2009): 610-12, The German Studies Review 32/3 (2009): 714-15. ---- (2004), ‘Die Schmerzensspuren der Geschichte’. Zur Poetik der Erinnerung in W.G. Sebalds Prosa. Weimar, Vienna, Cologne: Böhlau, pp. 258. (Reviewed in: Frankfurter Allgemeine Zeitung 21/4/2005; IASL online 11/5/2005, literaturkritik.de 4/4/2005, titel. Magazin 21/8/2005, Modern Language Review 100.4 (2005), p. 1157, Germanistik in Ireland. Yearbook of the Association of Third Level Teachers of German in Ireland 1 (2006), pp. 115-16; Études Germaniques 61 (2006), pp. 301-02; Journal of European Studies 101 (2007, pp. 101-103; Germanistische Mitteilungen 65(2007), pp. 86-91) ---- (1999), A Space of Anxiety: Dislocation and Abjection in Modern German-Jewish Literature (Freud, Kafka, Roth, Drach, Hilsenrath). [Amsterdamer Publikationen zur Sprache und Literatur, 138], Rodopi: Amsterdam, pp. 200 (Reviewed in: Aschkenas. Zeitschrift für Geschichte und Kultur der Juden 10.1/2000, pp. 291-292, The German Quarterly 76(2003), pp. 86-93; Monatshefte 94 (2002), 566-57).
Aufsätze und Beiträge --(2011), Cultural Topography and Emotional Legacies in Durs Grünbein’s Dresden Poetry, in Anne Fuchs, Kathleen James-Chakraborty (eds), Debating German Cultural Identity 1989 – 2009 (Rochester: Camden House, 2011), pp. 184-204. -- (2011), Gendered Heimat Discourse and the Poetics of the ‘gedehnte Blick’ in Wilhelm Genazino’s Mittelmäßiges Heimweh. German Life & Letters 64 (2011): 145-155. --(2011) Why Smallness Matters: The Problem of Attention in Franz Kafka’s and Robert Walser’s Short Prose. In: Ritchie Robertson and Manfred Engel (eds), Franz Kafka and Short Modernist Prose [Oxford Kafka Studies 1] Würzburg: Königshausen & Neumann, 167-179. --(2011), Für eine Archäotopik der Erinnerung – eine Releküre von Horst Bieneks Gleiwitz-Tetralogie im Kontext der Debatte um Flucht und Vertreibung. In: Dagmar Lorenz and Ingrid Spoerk (eds), Konzept Osteuropa. Der „Osten“ als Konstrukt der Fremd- und Eigenbestimmung in deutschsprachigen Texten des 19. und 20. Jahrhunderts. Würzburg: Königshausen & Neumann. 225-240. --(2010), The Bombing of Dresden and the Idea of Cultural Impact. In: Rebecca Braun and Lyn Marven (eds), IMPACT: cultural transmission in the German-speaking world (Rochester: Camden House, 2010). 41-59. --(2009), Topographien des System-Verfalls: Nostalgische und dystopische Raumentwürfe in Uwe Tellkamp’s Der Turm. Germanistische Mitteilungen 70 (2009): 43-58. --(2009), Things to Come: kulturelle Umbruchstopoi in Ludwig Harigs, Wer mit den Wölfen heult, wird Wolf. In: Franz-Werner Kersting, Hans-Ulrich Thamer and Jürgen Reulecke (eds), Die intellektuelle Gründung der Bundesrepublik. Generationswechsel und Wortergreifungen in den späten 1950er und den 1960er Jahren (Stuttgart: Franz Steiner, 2009), pp. 189-200. --(2009) Landschaftserinnerung und Heimatdiskurs: Tradition und Erbschaft in Thomas Medicus’ In den Augen meines Großvaters und Stephan Wackwitz’ Ein unsichtbares Land. In: Andreas Kraft, Mark Weißhaupt (eds), Generationen: Erfahrung, Erzählung, Identität (Konstanz: Universitätsverlag, 2009), pp. 71-92. --(2009), Reiseliteratur. In: Dieter Lamping et al. (ed.), Handbuch der literarischen Gattungen (Stuttgart: Kröner Verlag, 2008), pp. 121-129. --(2009), Phantomreisen – dunkler Tourismus und Topographien der Erinnerung in Prosatexten von Richard Wagner und Stephan Wackwitz. In: Christoph Parry a. Lisa Voßschmidt (eds.), Kennst Du das Land ..? Fernweh in der Literatur (Munich: iudicium) pp. 57-74 . --(2008), Von Orten und Nichtorten: Fremderfahrung und ‘dunkler Tourismus’ in Sebalds Prosa. In: Irene Heidelberger, Mireille Tabah (eds), W. G. Sebald: Intertextualität und Topographie. Berlin: LIT Verlag, 2008, pp. 53-72. --(2007), ‘Ein Hauptkapitel der Geschichte der Unterwerfung’: Representations of Nature in W. G. Sebald’s Die Ringe des Saturn’, in: Anne Fuchs and J.J. Long (eds), W. G. Sebald and the Writing of History. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2007, pp. 121-138. --(2007), ‘Ehrlich, du lügst wie gedruckt’. Günter Grass’s Autobiographical Confession and the Changing Territory of Germany’s Memory Culture. German Life & Letters 60/2007: 261-275. --(2007), Between Pathography and Ethnography: Sebald as a Diagnostic Reader, Modern Austrian Literature 4/2007: 109-124. -- (2006), ‘Ein auffallend geschichtsblindes und traditionsloses Volk’: Heimat als Ruine und Ruine als Heimat in W.G. Sebalds Prosa.” In: Claudia Öhlschläger a. Michael Neuhaus (eds), W.G. Sebald. Politische Archäologie und melancholische Bastelei. Berlin: Erich Schmidt, pp. 89-110. --(2006), Germany’s Memory Contests and the Management of the Past (with Mary Cosgrove). In: Anne Fuchs, Mary Cosgrove, Georg Grote (eds.), German Memory Contests: The Quest for Identity in Literature, Film and Discourse. Rochester: Camden House: 2006, 1-21. --(2006), The Tinderbox of Memory: Generation and Masculinity in Väterliteratur by Christoph Meckel, Uwe Timm, Dagmar Leupold, and Ulla Hahn. In: Anne Fuchs, Mary Cosgrove, Georg Grote (eds), German Memory Contests: The Quest for Identity in Literature, Film and Discourse. Rochester: Camden House: 2006, pp. 41-67. -- (2006), A Heimat in Ruins and the Ruins as Heimat: W. G. Sebald’s Luftkrieg und Literatur. In: Anne Fuchs, Mary Cosgrove and Georg Grote (eds), German Memory Contests, pp. 287-302. -- (2004), ‘The Deeper Nature of My German’: Mother Tongue, Subjectivity and the Voice of the Other in Elias Canetti’s Autobiography. In: Dagmar Lorenz (ed.), Elias Canetti. Rochester: Camden House, pp. 45-60. -- (2004), Zur Ästhetik der Vernetzung in W.G. Sebalds Austerlitz. In: Hartmut Böhme, Jürgen Barkhoff, Jeanne Riou (eds), Netzwerke: Ästhetiken und Techniken der Vernetzung 1800 - 1900- 2000. Cologne, Weimar, Vienna: Böhlau, pp. 261-278. --(2003), ‘Phantomspuren’: Zu W.G. Sebalds Poetik der Erinnerung in Austerlitz. German Life & Letters 56/2003: 281-299. --(2002), Towards an Ethics of Remembering: The Walser-Bubis Debate and the Other of Discourse. In: German Quarterly. Summer 2002: 235-247.