Prof. Dr. Heike Behrens
Geb. 1962, Professur seit 2005, Basel, Schweiz
Sprachwissenschaft (Fachgebiet) - Linguistik (Lehrgebiet)
Kontaktinformationen:
Basel - Deutsches Seminar - Universität Basel - Engelhof, Nadelberg 4 - - CH - 4051 Basel
Basel - Deutsches Seminar - Universität Basel - Nadelberg 4 - - CH - 4051 Basel
Forschungsgebiete
Besondere Forschungsgebiete Erstspracherwerb, insb. Morphosyntax; Zweitspracherwerb gesteuert/ungesteuert; Kognitive Linguistik: linguistische Theoriebildung, Forschungsfelder; Sprachtypologie: unterschiedliche Konzeptualisierungen und Enkodierungen bestimmter Domänen (Raum, Zeit, Farbe, Geschmack); Sprachverarbeitung
Aufsätze und Beiträge
- Pfänder, S. et al. (2023) “Participation practices in mother‑child interactions: longitudinal case studies”, European Journal of Psychology of Education [Preprint\. Available at: https:/
- Behrens, H. (2022) “Die Enkodierung von Zeitkonzepten in der frühkindlichen Sprachentwicklung”, in B. Mesch and B. Uhl (eds.) Tempus und Temporalität. Empirische Zugänge zum Erwerb von Zeitlichkeit. Münster: Waxmann Verlag (Didaktik der deutschen Sprache und Literatur), pp. 27–44.
- Madlener-Charpentier, K., Behrens, H. (2022) “Konstruktion(en) erst- und zweitsprachlichen Wissens: Lernprozesse und Steuerungsoptionen aus gebrauchsbasierter Perspektive”, in K. Madlener-Charpentier and G. Pagonis (eds.) Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung. Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag (Basler Studien zur deutschen Sprache und Literatur), pp. 31–64. Available at: https:/
- Luginbühl, M., Weder, M., Behrens, H. (2022) “Germanistische Sprachwissenschaft in Basel - Empirie-basierte Sprachgebrauchsanalyse”, in .-.V.S.D. und D. VSDL (ed.) Germanistik heute. Derendingen: dt. (Fachpublikation für zeitgemässen Deutschunterricht), pp. 64–72.
- Behrens, H., Pfänder, S. (2022) “Cognitive Linguistics meets Interactional Linguistics: Language development in the arena of language use”, in B. Hampe and A. Binanzer (eds.) Yearbook of the German Cognitive Linguistics Association. Berlin; Boston: de Gruyter, pp. 217–238.
- Behrens, H., Pfänder, S. (2022) “Cognitive Linguistics meets Interactional Linguistics: Language development in the arena of language use”, Yearbook of the German Cognitive Linguistics Association, 10(1), pp. 217–238. Available at: 10.1515/gcla-2022-0010.
- Behrens, H. (2021) “Constructivist Approaches to First Language Acquisition”, Journal of Child Language, 48(5), pp. 959–983. Available at: 10.1017/s0305000921000556
- Behrens, H. (2020) “From grammatical categories to processes of categorization: The acquisition of morphosyntax from a usage-based perspective”, in C.F. Rowland et al. (eds.) Current Perspectives on Child Language Acquisition. How children use their environment to learn. Amsterdam: Benjamins (Trends in language acquisition research), pp. 91–111. Available at: 10.1075/tilar.27.04beh
- Allen, S.E.M., Behrens, H. (2019) “Insights into understanding human language from children’s acquisition of morphology and syntax: a historical and current perspective on central questions in the field”, in P. Hagoort (ed.) Human Language: From Genes and Brains to Behavior. Cambridge, MA: MIT Press, pp. 127–145.
- Allen, S.E.M., Behrens, H. (2019) “Insights into Understanding Human Language from Children’s Acquisition of Morphology and Syntax: A Historical and Current Perspective on Central Questions in the Field”, in. The MIT Press, pp. 127–146. Available at: 10.7551/mitpress/10841.003.0013
- Behrens, H. (2017) “The role of analogy in language acquisition”, in M. Hundt, S. Mollin, S. Pfenniger (eds.) The changing English Language: Psycholinguistic Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press (Studies in English Language), pp. 215–239. Available at: 10.1017/9781316091746.010
- Madlener, K., Skoruppa, K., Behrens, H. (2017) “Gradual development of constructional complexity in German spatial language”, Cognitive Linguistics, 28(4), pp. 757–798. Available at: 10.1515/cog-2016-0089
- Pfänder, S., Behrens, H. (2016) “Experience counts. An introduction to frequency effects in language”., in H. Behrens, P. Stefan (eds.) Experience Counts: Frequency Effects in Language. Berlin: Mouton de Gruyter (linguae & litterae), pp. 1–20. Available at: 10.1515/9783110346916-002
- Roche, J. et al. (2016) “Zur Entwicklung eines interaktiven Verfahrens der Sprachstandsermittlung bei mehrsprachig aufwachsenden Kindern - von der Idee zu ersten Umsetzungsschritten”, Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 21(2), pp. 127–142. Available at: http:/
- Behrens, H., Madlener, K., Skoruppa, K. (2016) “The role of scaffolding in children’s questions: Implications for (preschool) language assessment from a usage-based perspective”, in J. Goschler, S. Niemeier (eds.) Yearbook of the German Cognitive Linguistics Association. Berlin: De Gruyter Mouton, pp. 237–259. Available at: 10.1515/gcla-2016-0015
- Behrens, H. (2015) “Sprachgebrauch und Sprachbewusstsein: Implikationen der empirischen Linguistik für die Sprachtheorie”, in R. Schmidlin, H. Behrens, H. Bickel (eds.) Sprachgebrauch und Sprachbewusstsein: Implikationen für die Sprachtheorie. Berlin: De Gruyter, pp. 1–15. Available at: 10.1515/9783110428674-001
- Behrens, H. (2015) “The acquisition of grammatical categories”, in E.L. Bavin, L.R. Naigles (eds.) The Cambridge Handbook of Child Language. 2nd ed. Cambrigde: Cambridge University Press (Cambridge Handbooks in Linguistics), pp. 250–270. Available at: 10.1017/cbo9781316095829.012
- Behrens, H. (2015) “Introduction (Journal of Child Language (2014) 41:SI (i-iv) 10.1017/S0305000914000385)”, Journal of Child Language, 42(1). Available at: 10.1017/S0305000914000518
- Behrens, H. (2014) Reflections : 40 Years of JCL. Cambridge: Cambridge University Press (Journal of Child Language, Supplement 1). Available at: 10.1017/s0305000914000373
- Behrens, H. (2014) “Introduction”, Journal of Child Language, 41(SupplementS1), p. i-iv. Available at: 10.1017/s0305000914000385
- Pfänder, S. et al. (2013) “Erfahrung zählt. Frequenzeffekte in der Sprache - ein Werkstattbericht = (Frequency as a Determinant in Usage-Based Models of Language Change, Language Processing and Language Acquisition)”, Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 43(169), pp. 7–32. Available at: 10.1007/bf03379870
- Behrens, H., Pfänder, S. (2013) “Die Entstehung von Sprache”, in A. Peter (ed.) Sprachwissenschaft : Grammatik - Interaktion - Kognition. Stuttgart: Metzler, pp. S. 319–346