Geb. 1945, Emeritiert / im Ruhestand seit 2012, Sydney, Australien
Neuere deutsche Literaturwissenschaft - German Studies - Anderes Fachgebiet (siehe Forschungsgebiete) (Fachgebiet)
- German and European Studies, Neuere deutsche Literaturwissenschaft, Theater und Theatergeschichte (Lehrgebiet)
Kontaktinformationen:
Sydney - School of Humanities and Languages, University of New South Wales - Sydney 2052 Australia
Andere dienstliche Anschrift Sydney - School of Humanities and Languages, University of New South Wales - Sydney 2052 Australia
Enemy Aliens. Internment and the Homefront Experience in Australia, 1914-1920. St. Lucia, University of Queensland Press, 1989
GRIPS. Geschichte eines populären Theaters, 1966-2000. München, Iudicium Verlag, 2002
(with Nadine Helmi), The Enemy at Home. German Internees in WWI Australia. Sydney: HHT/UNSW Press, 2012
Aufsätze und Beiträge
‘Der Naturalismus auf der Bühne des epischen Theaters: Zu Brechts Bearbeitung von Hauptmanns Der Biberpelz und Der rote Hahn’, Monatshefte, 67, 3 (Fall 1975), 224-236
(with S. Attar), ‘Isma'ee ya Israeel: Ta'liq 'ala Shi'r Erich Fried wa Tarjamat Ithna 'Asharat Qasida’, Al Adab (Beirut), 9, 1975, 50- 56
‘Frau, Ehe und Familie in der sozialistischen Gesellschaft: Anmerkungen zu Heiner Müllers Zement’, AUMLA, 48 (November 1977), 248-267
‘The Ideologies of Le Printemps 71: Adamov's “Metamorphosis” Reconsidered’, Modern Drama, XXII, 1 (June 1979), 79-108
‘...the state begins to wither away...: Notes on the Interpretation of the Paris Commune by Marx, Engels, Bakunin, Lenin’, Australian Journal of Politics and History, 25, 1 (April 1979), 29-38
‘The Youth Plays of Grips’, Modern Drama, XXIII, 4 (January 1981), 448-471
‘Brechts Dramen 1948-50’, in Die Mühen der Ebenen. Kultur und Gesellschaft im Nachkriegsdeutschland, (ed) B. Hüppauf, Heidelberg, Carl Winter, 1981, 271-306
‘Ulrike Meinhof's Bambule and other Plays’, Theater (Yale), Fall/Winter 1981, 83-88
‘Beethoven's Fifth in Trial Bay: Culture and Everyday Life in an Australian Internment Camp during World War I’, Journal of the Royal Australian Historical Society, 69, 1 (June 1983), 48-62
‘Emanzipation, Entfremdung und der Mythos der Medea: Zur Darstellung der Geschlechterbeziehungen bei Heiner Müller’, Connaissance de la RDA (Paris), 16 (June 1983), 33-58
‘Minna von Barnhelm in Trial Bay: Kultur und Alltagsleben deutscher Zivil- und Kriegsgefangener in einem australischen Internierungslager im Ersten Weltkrieg", in New Beginnings. Germans in New South Wales and Queensland. Deutsche in Neusüdwales und Queensland, (ed) J. Voigt, Stuttgart, Institut für Auslandsbeziehungen, 1983, 227-233
‘Die “Linke Geschichte” des Grips-Theaters: Kontinuität und Wandel eines emanzipatorischen Kinder- und Jugendtheaters’, in Tendenzwenden. Aspekte des Kulturwandels der Siebziger Jahre, (ed.) D. Roberts, Frankfurt, Bern, Peter Lang Verlag, 1984, 149- 162
‘A Great Independent Australian Reich and Nation': Carl Muecke and the 'Forty-Eighters' of the German-Australian Community of South Australia’, Journal of Australian Studies, 25 (November 1989), 85-100
(with S. Attar), ‘Female Sexuality and the “Civilizing Mission”: The Example of the Box Woman and Shahrazad in Alf Layla Wa Layla’, in Contemporary Arab Thought and Women, (ed) Nawal El Saadawi, Cairo, Arab Women Solidarity Association, 1990, 167- 181
‘Imagining an Australian nation: The German Community of South Australia during the Nineteenth Century’ , in From Berlin to the Burdekin. The German Contribution to the Development of Australian Science, Exploration and the Arts, (eds) D. Walker and J. Tampke, Kensington, UNSW Press, 1991, 175- 196
‘Fighting the War at Home: The Campaign against Enemy Aliens in Australia during the First World War’, in Minorities in Wartime, (ed) P. Panayi, Oxford, Berg, 1992, 263-286
‘Heiner Müller in Taormina, Sydney, Berlin: The Reception of a “Postmodern Classic” and the Challenge of the Present’, in Heiner Müller. ConTEXTS and HISTORY, (ed) G. Fischer, Tübingen, Stauffenburg Verlag, 1995, 1-20
‘Benjamin’s Utopia of Education as theatrum mundi et vitae: On the Programme of a Proletarian Children’s Theatre’, in ‘With the Sharpened Axe of Reason’. Approaches to Walter Benjamin., (ed) Gerhard Fischer, Oxford, Washington, D.C.., Berg, 1996, 201-218
‘Performing Multicultural and Post- Colonial Identities. Heiner Müller “aboriginalized” by Mudrooroo (with a postscript on Mudrooroo’s dilemmas)’, in: Wolfgang Kloos (ed.), Across the Lines. Intertextuality and Transcultural Communication in the New Literatures in English (ASNEL Papers 3), Amsterdam, Atlanta, GA, 1998, 215-236
“’Good Building’: Bertolt Brecht’s Utopian Historical Optimism at the End of World War II”, Cultural Studies Review, 14/1 (March 2008), 137-146
‘Desintegration: Über die Zerstörung der deutsch-australischen Community während des Ersten Weltkrieges’, in Mathias Beer u.a.(eds.), Migration und Integration – Aufnahme und Eingliederung im historischen Wandel, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1997, 121-144